Skolläget i maj kan tidvis beskrivas som ett inferno! :) Det kan nog de flesta lärare instämma i. Planeringen blir väl i praktiken inte alltid vad man tänkt sig, om den nu någonsin blir det. Elevernas arbete om modernismen i Photostory skulle ha presenterats i fredags men fick skjutas upp igen. Mitt fel. I all terminsslutsintensitet tänkte jag inte på att högtalaren till min bärbara dator självklart inte skulle räcka till i ett helt klassrum med 33 elever. Bärbar projektor/kanon hade jag dock bokat och riggat, men vad hjälpte det. Bara att avbryta och jobba med annat eftersom de inspelade rösterna hördes för svagt. Det har gått troll i detta. Till nästa gång ska jag boka ett klassrum med fast monterad projektor och rejäla högtalare. Typiskt nog går lektionen bort denna vecka i form av friluftsdag/studiedag. Maj månad som sagt.
Roligare då att se att något kan flyta på utan missöden. Körde häromveckan igång ett liknande arbete med Photostory i svenska i en yrkesklass, åk 2. Eleverna fick välja en person från renässansen och presentera denna i Photostory med bilder, elevernas inspelade röster och eventuell musik för den som ville det. Allt gick som på räls. Klassen fick fria händer att i grupper om två producera en film på cirka en minut. Eleverna samlade material, producerade sina arbeten och visade senare sina färdiga filmer för klassen. Filmerna var bra och några var riktigt proffsiga med fina övergångar, blandade bilder med personporträtt, kartor, stadsbilder, bilder på föremål etcetera. De inspelade berättarrösterna vittnade om att uppgiften togs på stort allvar. En grupp hade dock lagt in en del barnsliga ljud/läten som vi fick anledning att diskutera. Klassen var ovan vid att kommentera varandras filmer men man blev efter hand mer varm i kläderna.
I början gick arbetet trögt men sedan ökade farten och det var kul att se med vilken iver eleverna jobbade med sina filmer. Med tanke på att detta är en klass där många elever i vanliga fall inte alltid tycker att svenskämnet är världens roligaste, var det extra kul att en normalt lätt skeptisk elev mitt i filmvisandet inte undrade om vi kunde göra om detta. Det låter kanske tillrättalagt men det är sant. Självklart kan vi det, men vi kanske ändrar uppgiften lite till nästa tillfälle så att det också blir ett moment av variation.
Jag är imponerad av dig Jonas! Du har tagit sjumilakliv under utbildningen!!
SvaraRadera/Marcus
Tackar. Jo det lossnar bitvis. Jag är minst lika impad av dig och allt du och din grupp gjort i arbetet med Digital - inget val.
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaHåller helt med Marcus. Vilket bra projekt du genomdrivit. Bra gjort att inte bara låta eleverna jobba med film utan också hjälpa dem lära sig bedöma och förbättra sina resultat.