Förra veckans Blåsenhuslektioner i olika program har satt sig. Kul och nyttigt att själv få prova på att ha genomgång och se vilka svårigheter som kan finnas när man ska gå igenom moment i en "klass". Första - men inte sista gången för mig.
I min historieklass har vi kommit till 1900-talet och eleverna har haft muntliga föredrag. De flesta har använt Power Point och den här gången har jag varit mer noga med att också bedöma själva bildspelets kvalitet och inte bara betygsätta det historiska innehållet samt elevens muntliga framförande. Det har varit svårt och ovant men samtidigt roligt eftersom eleverna har uppskattat det. Dessutom känns det nytt och fräscht för mig. Jag är tvungen att skärpa mig ytterligare ett snäpp. Bra så man inte stagnerar. Många elever har lagt ner stor möda på att hitta bra foton/annat och att komponera bilderna, tänka på dramaturgin, och gillar att man som lärare lägger märke till det. Självklart kan man tycka, men det är IKT-kursens förtjänst att jag nu försöker göra det noggrannare.
En annan nyhet för mina elever och mig är användandet av You Tube. Jag har sagt att eleverna kan ta med klipp i sina historiepresentationer om de vill. Klippen måste dock vara relevanta och inte för långa. Några elever hade med You Tubesekvenser. En Power Pointredovisning handlade om Japans attack mot Pearl Harbour 1941 och innehöll ett You Tubeklipp från den senaste filmen. En annan elev höll föredrag om de dramatiska händelserna på Himmelska fridens torg i Peking 1989. You Tubeinslaget visade sedan hur den så kallade tankmannen ställer sig framför en kolonn stridsvagnar och tvingar dem att stanna innan han förs bort. Känns kul att förnya sig med IKT-tips.
Photostory som självklart program i alla datorer med Windows senare versioner? Nej, faktiskt inte. Jag förbereder ett litet arbete med något IKT-inslag i en åk 2-klass. Dessa elever har inte fått 1-1 datorer utan hänvisas till datorsalarna. För säkerhets skull frågade jag IT-teknikern om Photostory fanns. Nej, men det skulle ordnas. Se där vikten av förberedelser...
Heja Jonas!
SvaraRaderaVad kul dina elever måste tycka att det är. Äntligen ser någon sådant som de tycker är viktigt/roligt(?) samtidigt som de redovisar ett jätteviktigt "pluggämne". Önskar ibland att jag fick gå om gymnasiet. (Fast bara valda delar.)
Hej!
SvaraRaderaHåller verkligen med Eva. Låter hur kul som helst. Du har verkligen tittat på hur tekniken kan vara ett stöd i din undervisning.
Att kunna bedöma elevernas filmer och presentationer som du gjort är otroligt viktigt, men också svårt. Låter som om du kommit en bra bit på väg. Dina erfarenheter blir extra intressanta eftersom det är detta som står i fokus nästa gång vi träffas.
YouTube-filmer som stöd vid redovisningen - världsklass!