Efter att vi lyssnat på "de äldre" IKT-studenterna förra veckan och fått se deras intressanta utveckling återvände jag till min egen verklighet. Hur skulle jag nu implementera IKT i min skola?
Jag har funderat en del under jullovet. För mig känns det naturligt att börja i det lilla och sedan bygga ut. I mitt programlag inom arbetslaget är vi några lärare som brukar samarbeta ämnesövergripande i projekt sedan några år tillbaka. Eftersom vi redan har rutiner, som visserligen ändras efter hand, och ett naturligt stoff i elevernas arbete och arrangemangen kring dessa vid presentationerna, känns det självklart att börja jobba här. Vi träffades och jag visade några förslag i stora drag på hur vi skulle kunna börja i höst. Kollegorna var positiva och gav bra respons. Nästa vecka ska jag ta upp förslagen jag börjat skissa för Måns och Lars så får vi se vad de tycker. Kanske ska jag jobba på något helt annat sätt.
För tillfället är kollegiet rätt överbelastat med arbete. Det är en följd av besparingar och kraftigt ökad arbetsbörda i kombination med att förberedelserna för nya GY 11 nu tar fart ordentligt med allt vad det innebär av nya ämneskurser, nytt betygssystem med mera. Till hösten ska det vara klart. IKT-inslagen i verksamheten får därför till största del vänta till hösten. Det beror ju också på vilka resurser skolledningen vill lägga på IKT.
Hej Jonas
SvaraRaderaDet är inte enkelt att få arbetslag/programlag att förändra i kursupplägg och examinationsformer. Jag tycker att du gör rätt som försöker integrerar IKT i er verksamhet genom små metodiska justeringar. Det är också som du säger att jobbet till stor del landar på eleverna och inte på lärarna.
Bra jobb!
/Måns