Tack vare en hjälpsam student på IKT-B kursen lyckades jag få in lite statistik till den tidigare uppgiften om elevernas datorvanor. Yrkesklassen består av industri- och el-elever i åk 2. Av dem har 16 svarat på enkäten.
I NV-klassen finns naturvetare med inriktning på djur i samarbete med Naturbruksgymnasiet och "vanliga" naturvetare. 23 elever har svarat på enkäten.
Här ser man tydligt att YRK-eleverna surfar och spelar datorspel mer än NV-eleverna. Naturvetarna är oftare än yrkeseleverna på vissa sociala platser som facebook, msn och forum.
Hej Jonas!
SvaraRaderaVilken bra redovisning idag!
Här kommer kommentarer från klassen och Måns som jag har hunnit anteckna.
- Det är mycket plagering i SO, Urkund är bra hjälp mot det.
- Man kan göra examination i form av Photo Story för att utveckla elevernas berättande (istället för skrivande)
- Man kan analysera och jämföra olika källor som examination
- Man kan redovisa svar i Photo Story och ge kommentar till sin kompis arbete som läxa
- I nya Lp nämns återkoppling/respons som en viktig del av lärande
- Det finns program på Nätet där man kan tillverka ett korsord. Elever kan göra det till varandra och redovisa sen.
- Dubbla perspektiv – det teoretiska spåret och visualisering (Måns)
- Kunskapens framträdande former (Måns)
- Vi har skyldighet att kontrollera elever på andra sätt (inte bara den klassiska), man ska variera sig så mycket så möjligt och det är precis det som DU gör! (Måns)
- Nobeldelen – hög kvalitet på bilderna och på hela utbildningen. Du och dina kollegor har kommit långt! (Måns)
Vi ses imorgon!
Tania
Hej!
SvaraRaderaVilken bra undersökning. Spännande med skillnader mellan klasserna.
Blev det bra diskussioner med eleverna?